Hur högt rankar din hemsida på Google – och hur mycket påverkar egentligen den placeringen företagets omsättning? För många företag så finns det definitiv anledning att se över dessa frågor och försöka öka den egna digitala närvaron. Varför? Det är där kunderna finns.
De flesta idag använder sig av Google och vi skriver in specifika sökord i jakt på produkter, på tjänster och på exempelvis allmän information. Efter en sökning så presenteras vi flertalet sidor med förslag av Google och vi väljer allt som oftast att klicka på någon sida på första- eller andra sidan. Längre än så går vi sällan, av ren bekvämlighet.
Detta är viktigt att vara medveten om som företag. Ligger din hemsida på första- eller andra sidan då Google – under specifika sökningar – presenterar sina förslag så ökar detta dina möjligheter till framtida affärer. Du får fler besökare till din sida och du får genom detta också en ökad möjlighet att de facto sälja den tjänst eller produkt du erbjuder. Logiskt, eller hur?
Ranka högre på Google och få fler affärer
Det som är viktigt att förstå är att Google inte rankar enligt slumpens skördar. Nej, det handlar om någonting som sker ytterst systematiskt, genomtänkt och där man använder sig av olika algoritmer i syfte att säkerställa att de sidor som visas överst också är relevanta för de sökningar som görs. Google arbetar som en tjänst för sina användare – inte för företagen som vill få kunder. Du kan exempelvis inte köpa dig till en topplacering i den organiska listan.
Däremot så kan du medvetet arbeta med innehållet och där du, genom att sökmotoroptimera, kan nå nya placeringar. Att sökmotoroptimera en sida handlar om att – här förenklar vi – jobba med innehållet, med länkar, med alla rubriker, alla descriptions och med uppdateringar i syfte att skapa en sida som verkligen visar Google att man har det innehåll som kunderna söker efter.
Det handlar mycket om detaljer och arbetet med att sökmotoroptimera en hemsida ska alltid bygga på en långsiktighet. Vi kan förklara detta genom att säga att det är svårare att tappa en hög position än att få en sådan: konkret så innebär detta att vägen till toppen är det som tar tid och kraft. Väl där så brukar man normalt inte tappa – förutsatt att det sker ett regelbundet underhåll.
Ta hjälp med att sökmotoroptimera er hemsida
Har du tiden som krävs för att sökmotoroptimera din hemsida? För många så är svaret givetvis nej. Man har en verksamhet vars huvudsakliga område och ryggrad handlar om annat än att få en sida att nå högre på Google. Ska man avsätta tid för detta så kommer man att tappa tempo på allt annat.
Man kan jämföra detta med ekonomi och bokföring. Du kanske sparar pengar genom att sköta den biten på egen hand – men vinner du på det i det långa loppet? Hur mycket tid förlorar du och hur mycket av den hade du kunnat lägga på er huvudsakliga syssla? Genom att ta extern hjälp av en SEO byrå så kan ni få professionellt arbete utfört med sökmotoroptimering och se er sida klättra i rankingen. Till relativt låga priser dessutom.